Gema Jihad

Thursday, May 9, 2013

betul ker sibuk....

بسم الله الرحمن الرحيم
_____________________________________________________________________________

السلام عليك عزة..كيف حالك انت..؟
lama tak nampak.. sibuk ker...?

uhuks, hati dijentik seketika, iman ditegur sedetik..
sibuk? sibuk dengan apa? bukan ker 24 jam Allah kasi tu, cukup untuk kita buat macam2.. takkanlah xder masa sekejap untuk bersama teman dan rakan..? T_T

hatiku menangis lagi..
Allah Akbar.., terasa semakin hari, semakin dosa dikutip.. semakin jauh pahala untuk dikejar.. betapa susahnya mujahadah untuk menjadi seorang daie yang melaksanakn ilmunya dengan amal..mujahadah untuk tidak menjadi daie plastik.. yang hanya mampu sampaikan apa yang dia dapat tanpa memaknai dan membuktikan kata-katanya.. dah namanya pun mujahadah, haruslah susah sifatnya..

Hari ini, bila ditanya, kaifaluki ukhti? hanya bibir yang berbicara 'الحمدلله' namun, dalam hati, pastinya, hanya Allah je yang tahu.. mungkin dari sudut jasmani, sihat wal3afiat, alhamdulillah.. namun...jauh di satu sudut, terasa bagaikan ada lubang dihati yang perlu dijahit, ada kerosakan pada hati yang perlu dibaiki..


"Dan manusia seringkali berdoa untuk kejahatan sebagaimana biasanya dia berdoa untuk kebaikan.
Dan memang manusia bersifat tergesa-gesa." [Al Isra' : 11]

tersentap dengan ayat Allah kali ini, manusia suka berfikir negatif, suka suu'u dzon.. sebab tu Allah kata manusia seringkali berdoa untuk kejahatan dulu dalam ayat ni.. nak katanya, kita suka hadirkan dzon.. astaghfirullah, lebih-lebih lagi suu'u dzon dengan Al Khaliq.. naudzubillah min zaalik..

kita selalu merasakan masa yang Allah kurniakan tu tak cukup.. 
tepuk dada, tanya aqal... Allah kasi masa yang x cukup kat kita, atau kita yang xpandai urus masa menjadikan masa tu tak cukup... T_T 

"Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda kebesaran Kami, kemudian Kami hapuskan tanda malam dan Kami jadikan tanda siang itu terang benderang, agar kamu dapat mencari kurnia dari TuhanMu, dan agar kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan waktu. Dan segala sesuatu telah Kami terangkan dengan jelas." [Al Isra' : 12]


mungkin hati ana yang sedang terkoyak ni, berpunca dari tidak menyusun segala urusan sebaiknya..lantas, bila berada dalam kesempitan, semua benda nak dipersalahkan.. (teringat lagu raihan: ingat 5 perkara sebelum lima perkara: lapang sebelum sempit) susun masa dan waktu sebaiknya, sebab tu munazzom syuu'uni merupakan salah satu daripada 10 muwasafat tarbiyah.. dalam usaha nak mentarbiyah diri, kena usaha memenuhi muwasafat tarbiyah..

Apabila kita menyusun masa sebaiknya, insyaAllah, segala sesuatu dapat kita lakukan dengan lancar dan baiknya. Dan jangan tergesa-gesa dalam melakukan sesuatu. Susun masa leklok, bila masa untuk study, bila masa untuk urusan diri sendiri, bila masanya untuk orang lain, masa utk tazkiyatunnafs, untuk kerja2 da3wi.. 

hakikatnya, letak target utama kita yang akan memandu kita menyusun masa sebaiknya..

"Dan barangsiapa menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh, sedangkan dia beriman, maka mereka itulah orang yang usahanya dibalas dengan baik." [Al Isra' : 19]

________________________________________________________________________________

sama-sama doakan.. :)

Alhamdulillah, hati gembira, happy, masrur jiddan ! dapat ziarah sahabat seperjuangan, dah lama xmu3ayashah dengan mereka.. Dalam kesibukan nak imtihan nihaie ni, dua perkara penting dalam hidup kita jangan pernah dilupakan..:



2 comments:

  1. Replies
    1. huhu..enti yang lagi 'veteran' dalam bidang ini...silalah nasihat ana selalu.., ~Allah Ghayatuna~

      Delete