Gema Jihad

Saturday, September 5, 2015

nak CITER pasal KITER

Bismillahi wassalamualaikum wbt.

limaza ibda' bilbasmalah? (nape setiap kali kita (yang usaha nak jadi muslim), akan mula ngan salam setiap kali sebelum nak buat sesuatu?)

Tajdid Niat.
yes, tak der yang lain yang boleh bantu kita untuk kawal gerak amal. =)
#compass setting sikit (sebab fisrt time dengaq pasal term ni, saje nak try n kongsi kat sini)

Nak citer pasal KITER.

Kiter ni mula melakar memorinya pada 3 September 2015 di banyak kayu. Memori dan kenangan ini sayang untuk dibiarkan terapung-apung hanya dalam kotak akal yang tidak menjadi upaya kita menjaganya, kerana ia milik Tuhan. Pengalaman pertama mencari bekalan untuk terus thabat dalam dakwah dan tarbiah di medan sebenar, Malaysia.

Imbas kembali atau bahasa saintifiknya #throwback.
Dulu-dulu, setiap kali balik daripada program-program tarbiah yang memakan masa sampai lewat malam atau mukhayyam contoh terdekatnya, mesti katil yang menjadi tempat membuktikan kesungguhan ana dalam dakwah dan tarbiah. end of throwback. Dan, setiap kali itu juga, ana sentiasa merasakan yang ana tidak layak untuk dakwah ini.

Tapi, tu dulu. bak kata uncle Rachel Wolchin, dalam TheGoodVibe.co

It's not how we make mistakes, but how we correct them that defines us.
Tidur, lesu dan penat selepas satu pengisian atau daurah atau gerak amal adalah satu kesalahan. Adakah setelah apa yang kita dapat, apa yang kita isi dalam jiwa daripada pengisian itu hanya sebagai memenuhi rutin dan masa? ini satu pengajaran ana dapat setelah sedar daripada lena yang nikmat itu.

Namun, tidur itu tidak salah, dan bukan tidur juga menjadi topik dan isu. Tetapi, hammasah itu yang dicari. Jika lena itu hanya untuk mengecas kembali bateri tenaga, rehatlah seketika kerana kita adalah manusia. Jika tidur itu hanya menghasilkan taik mata, tahanlah kantuk seketika kerana syurga tempat rehat yang tersedia.

Kembali kepada citer kiter.
Cerita yang bukan direka, bukan dicipta, cuma, mungkin dicorakkan sedikit dengan kata-kata sebagai perencah rasa. Cerita yang ingin dikongsi pengalaman uniknya.

Petang tiga September dua ribu lima belas.
Bermula pengembaraan ana bersama kiter. Dengan pacuan empat roda, singgah dahulu di rumah kakanda ukhty fihah ditemani ukhty syiqa. Maka kami bertiga.

Kak Fihah, dan Syiqa. Syiqa yang ana terlebih dahulu kenal sebelum Kak Fihah. Perkenalan yang cukup singkat. Hanya tahu nama. Ya, nama panggilan. Berbekalkan ukhuwwah kerana dakwah dan tarbiah, kami saling percaya untuk bersama mengembara menuju hutan banyak kayu.

Tercatat dalam memori, ana mula memandu kereta pukul enam suku petang. Tanpa pengalaman memandu jauh, tanpa pengalaman memandu pada waktu malam, dan paling menarik, langsung tidak tahu jalan untuk ke hutan yang banyak kayu itu, kami redah jua berpetakan google dan bertemankan  waze.

oh ya, yang paling penting juga, kereta yang ana pandu, bukanlah kereta milik sendiri malah, bukan juga milik Kak Fihah atau Syiqa. Milik ukhti Irah. Keizinan dan keihlasannya terzahir apabila dengan sukarela menawarkan keretanya demi akhawat kiter terus bersama dalam perjuangan dakwah.

Memandu pada waktu malam melalui lebuhraya..sangat-sangatlah ana menolak diri awal-awal (tapi terzahir dalam hati je, dengan izin Allah, Allah suntikkan semangat, dan tak jadi nak minta izin ngan murabbi tak nak drive). tapi, serius, inilah pengalaman pertama pandu kereta malam-malam lalu jalan lebuhraya. ala kulli hal, papepun. Alhamdulillah, tiga jam perjalanan, kami sampai di hutan dalam pukul sembilan sepuluh.

Dalam hutan.
Setibanya di hutan yang damai dan sungguh gelap itu, tercari-cari cahaya tempat kiter berkumpul. Dengan tawakal yang tinggi, melalui jalan yang hanya disuluhi cahaya bulan dan lampu kereta, dengan izinnya sampai juga tempat yang dituju. Dan ana, sungguh tidak sabar untuk bertemu seorang ukhti yang dihormati. Murabbi yang pasti.

Niat.
Semangat kaki ana melangkah menuju ke dewan makan untuk bertemu murabbi dan rakan seperjuangan. Pada saat insan yang ana cari sudah ada depan mata, ana sangatlah mengharapkan Kakak Murabbi menggosok-gosok belakang sekurangnya, tanda syukur dan terima kasih kerana mutarabbinya sampai juga setelah susah payah mengharungi samudera kehidupan malam-malam bawa kereta. Dan harapan tinggal impian. 'mungkin Kak Siti banyak benda lagi dia nak pikir, tak sempat kot nak pikir pasal aku' -monolog ukhti yang terlupa tajdid niatnya..

Usai makan dan solat, dengan hati yang teruja (sebab dah lama nak pengisian), tangan siap-siap pegang pen, telinga bersedia nak tadah, kutip bekalan.

Apabila dikatakan tentang dakwah, Imam Hassan Al Banna telah menggariskan beberapa ciri dakwah ikhwan yang ringkas dan tepat untuk kita laksanakan.
Laju tangan menaip setiap patah kata. Sambung penyampai lagi:

Ciri dakwah yang kita imani juga adalah dakwah yang suci dari tujuan dan selain dari keredhaan Allah. Kita berdakwah, bukan untuk dapatkan kepentingan peribadi sedikit pun, hatta sepotong ucapan terima kasih!
Ucapan terima kasih.
Terhenti tangan seketika. Fikiran terus berputar saat awal kaki melangkah tadi. 'AstaghfiruLlah.., aku terlupa tajdid niat!' -monolog ukhti yang baru tersedar.

_______  

Alhamdulillah, dengan izinnya, ana diberi peluang mendapat tarbiah bil ahdath (tarbiah melalui peristiwa) sepanjang di hutan itu, hanya untuk mengutip bekalan dan membina tautan hati dengan rakan seperjuangan melukis garis-garis ukhuwwah, bekalan untuk thabat dan istiqamah.

Ukhuwwah.
Walaupun pada pertemuan yang singkat namun tetap terasa seperti sudah lama membina perkenalan. Namun, masih banyak lagi peristiwa yang pasti dilalui bersama, perlu saling menguatkan, perlu saling mengingatkan.. untuk setiap insan yang bersedia memanggil dirinya sendiri, sebagai ansarullah.

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (agama) Allah!" (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang. [61:14]

Perkara ini bukan setakat pengajaran bagi kita, tetapi juga kepada binaan yang kita bina. Supaya seluruh kehidupan dakwah mereka hanyalah untuk mencapai tiga prinsip dakwah terutama: liLlah (kerana Allah), ma3aLlah (bersama Allah), dan illaLlah (kepada Allah). Berdakwah hanya kerana Allah, bersama dengan Allah (dekat dengan Allah) dan menyeru manusia hanya kepada Allah. |MUHARIKAH |DAKWATUNA
Dakwah.
Ayat yang selalu kiter dengar. "Dakwah tak perlukan kita, tetapi kita yang memerlukan dakwah."
Ayat yang tidak pernah kiter dengar, sebab ni ayat ana, :jangan ego tinggi sangat dalam dakwah, nanti kita jugak yang tersipu-sipu mencari dakwah~

Memang, kadang-kadang tu, pernah rasa tak nak gi usrah, sebab usrahmate tak best (padahal kitalah yang asyik duk su'u dzon ngan usrahmate, pastu cakap usrahmate x best). pernah juga selalu tidur dalam daurah, ketepikan muayasyah dengan anak binaan sebab nak baca novel 'Cinta Paling Agung', pernah rasa futur dan merajuk ngan murabbi sebab murabbi dah tak care pasal kita macam murabbi mula-mula kejar kita nak suruh kita masuk usrah.., ada sekali tu, pernah juga buat perangai, tak buat task yang murabbi suruh (sebab rasa diri dah hebat ..kan?)..

perasaan-perasaan ini sebenarnya nak test, nak uji kethabatan kita dalam dakwah ni.

Cane nak buat?
Kadang-kadang jahiliyah tu senang jek kita lawan bagaikan buang sampah yang duk kat tepi tong sampah.
Kadang tu susah dia..macam nak buang chewing gum yang melekat kat rambut. Tapi, yang pasti, kita akan usaha juga nak buang, right?

Effort nak cuci kotoran jahiliyah ni pula tengok tahap mujahadah. nak tahu mujahadah tahap mana, tengok iman. Nak feel iman tu duk tinggi mana, kena cek mutabaah. Simple kan? Tapi macam susah juga..

Jalan ini masih jauh dan memang susah, tapi syurga itu sentiasa dekat dan memang eksklusif untuk mereka yang susah payah usaha nak dapatkannya. Semoga thabat. 

tentang KITER

3 comments:

  1. Part "impian tinggal harapan" itu buat ana tergelak...sbb ana tahu cerita d sebalik tuu...hehe

    ReplyDelete
  2. Merindui inspirasi falaq yg sgt menginspirasikan org kt sekelilingyaaa (:

    ReplyDelete
  3. Merindui inspirasi falaq yg sgt menginspirasikan org kt sekelilingyaaa (:

    ReplyDelete