Gema Jihad

Sunday, September 23, 2018

Done

Done.

Aku mula pakai tudung,
sejak umur 5 tahun,
Tapi dia, pada usia 50-an,
Baru kenal apa itu aurat. 

Aku mula berpuasa, 
Sejak usiaku 6 tahun.
Ya, puasa penuh,
tidak pernah 'miss'.
Tapi dia baru belajar niat puasa. 

Aku dah khatam al Quran, 
Sejak umur 7 tahun lagi.
Tapi dia, umur 70,
Baru kenal alif, ba, ta. 

Aku yakin, solat tak pernah aku tinggal, 
Sejak umur aku 8 tahun.
Tapi dia, ambil wuduk pun belum 'pass'

Aku bangga, 
Dengan dakwah yang aku buat. 
Tapi dia, diri sendiri belum kuat. 

Aku 'done'.
Menikmati segala amal kebaikan. 

Tapi, 
Aku lupa, 
Aku belum 'done' dengan Tuhan.
Aku lupa, 
Bahawa hidup ini, 
Bukanlah semudah itu. 
Selesai apabila sudah.
'Done'

Sudah menunaikan haji.
Malah berkali-kali umrah.
Sudah menunaikan solat.
Malah banyak kali solat sunat.
Sudah menunaikan zakat.
Malah beribu-ribu sedekah.

Ketahuilah bahawa,
Kehidupan ini bukan setakat
Sudah.
Kehidupan ini hanyalah permulaan.
Permulaan mencari pengakhiran,
'done' setelah bertemu Tuhan. 

No comments:

Post a Comment