Gema Jihad

Wednesday, June 17, 2015

Ramadan datang lagi!

Ramadhan datang lagi 
Bertandang di hati 
Dengan wajah yang indah 
Tanda bermula pesta ibadah

Detik yang dinanti
Buat pencinta Ilahi
Siangnya setulus siyam 
Malamnya di hias sekudus qiyam

Inilah awal bait lirik yang dipetik daripada nasyid Pesona Ramadan_UNIC

Pada awal sya'ban, hati tidak putus-putus berdoa semoga Allah sampaikan kita ke bulan barakah ini.
Alhamdulillah ala kulli hal, kesempatan ini diberi peluang sekali lagi olehNya untuk terus dan terus mentarbiah mencuci hati semurninya sebelum dikembalikan kepada Tuannya.

Marhaban Ya Ramadan!
Ramadan Kareem!
Selamat Berpuasa!
Selamat Bertarawih!
Selamat Buat kuih raya! eh..

di wall FB, di ig, di twitt, semua laman di sana sini bergembira menyambut kelahiran anak bulan ramadan. Alhamdulillah, tidak ketinggalan juga ana untuk meraikan bersama di laman blog ini.

Detik yang dinanti, buat pencinta Ilahi.. lirik yang sungguh mengesani hati mereka yang sangat merindui bulan tarbiah ini.

namun lirik akan tinggal terus berlalu jika tiada penghayatan.

Ana ada mendengar tazkirah dalam youtube atau mungkin terbaca di mana-mana blog, (dalam TDR, the daily reminder tak silap), katanya, pada saat kita terasa kosong atau sedang mencari sesuatu untuk hati cubalah hayati mana-mana lagu yang mendidik rohani. Hati ini pada fitrahnya suka akan kesenian, sebab itu tidak dinafikan ada yang minat dalam seni melukis, seni muzik, seni tarian, atau seniman bujang lapok.., ehem, menulis juga satu seni.

Tapi coraklah hati sesuai dengan kesenian yang lebih dihayati di jiwa. Lirik yang sentiasa kena pada sekeping hati itu sudah Dia sediakan tanpa perlu tercari-cari..


Sewaktu ana sedang mencari sesuatu dalam membuat persediaan hati menyambut Ramadan, setelah mendengar Ramadan Tiba_Opick, Iftar_Inteam, Harapan Ramadan_Raihan & Man Bai, akhirnya ana membaca buku tajuk (مع الصيام) karya Dr. Salman 3Audah dan Allah hadirkan rasa rindu untuk terus menghayati lirikNya.

Jadi buatlah persediaan sebaiknya untuk Ramadan kerana pada bulan ini yang dikatakan seperti Madrasah..madrasah yang mendidik hati, RnR untuk meneruskan perjalanan sebelas bulan seterusnya.

Firman Allah SWT:

Al Baqarah, 2:127
Ayat yang ringkas, namun inilah doa yang dilafazkan oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail sewaktu membina Baitullah. 

Semoga setiap amalan yang kita buat hanyalah untuk mendapat keredhaan Allah.

Ramadan Kareem!
Jadilah hamba Allah, bukan hamba Ramadan.
Allahu Akram..

01 Ramadan 1436H. 

No comments:

Post a Comment